Friday 26 September 2014

Contengan Jalanan

"The man who decided to change on the twelfth hour dies on the eleventh"


Sejak saya membaca novel ini dari halaman pertama hingga habis sebuah buku, otak di kepala saya sentiasa terngiang-ngiang baris ayat di atas. Kalau diterjemah ke dalam bahasa Melayu maksudnya lebih kurang begini, "Manusia yang telah memutuskan untuk berubah pada jam kedua belas meninggal dunia pada jam kesebelas." Atau nak lebih mudah faham, "Seseorang yang telah berazam untuk berubah, tetapi tak sempat nak berbuat demikian." Hajat yang tidak kesampaian.

Kata orang, kalau terdetik di hati tu nak bertaubat, terus je bertaubat sekarang. Jangan tunggu esok. Esok belum tentu ada untuk kita.
 
Saya sendiri tercari2 arah diri bila decided utk berubah.. adakah sudah terlewat seperti saya??? saya harap tidak terlewat seperti Chad yang sempat berubah sebelum bertemu penciptaNYA.

Sehingga hari ini masih lagi belajar sesuatu untuk menjadi yang lebih baik insyaAllah.

Bermula dengan sedikit2 tetapi berterusan insyaAllah.

Bukan utk mengambil hati, beri hati ataupun utk sesiapa tetapi ini diantara diri saya dan Allah.

One of my dearest yg terdekat pernah berkongsi..

"I'm not crying because of somebody just hurts me, i'm crying n have my conversation with Allah"..

terasa kecil diri saya ketika mendengarnya... Beliau yang bukan dilahirkan muslim dan bukan dilahirkan bukan beragama Islam masih memikirkan "Its a test for me".. katanya

Ya ujian.. yang kadangkala ujian kita kalah kepadanya..

Semoga saya kuat dan terus kuat utk sampai ke 12th floor dengan perubahan diri.


"Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu tidak sekali-kali melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang, maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu melihat sesuatu yang tidak seimbang?"

[ al - Mulk : 03 ]


it was cold early morning in Paris

Mamabeauty

No comments:

Post a Comment