Showing posts with label Slipped Disk. Show all posts
Showing posts with label Slipped Disk. Show all posts

Sunday, 1 March 2015

Cerita Saya Seorang Slip Disc - Cabaran Sekarang

Alhamdulillah memang panjang entry Cerita Saya ini.. Jika yang terlepas peluang untuk mengikutinya boleh pergi ke link di bawah ya.

Cerita Saya Part 1
Cerita Saya Part 2
Cerita Saya Part 3
Cerita Saya Part 4
Cerita Saya Part 5
Cerita Saya Part 6

Okay, berbalik kepada cabaran-cabaran yang saya hadapi sekarang ini dari segi Keluarga ya.

You know when tipikal "pemikiran" yang muda itu semestinya kuat, dan masih lagi berupaya?? Aaa inilah cabaran saya utk memberitahu kaum keluarga yang saya sebenarnya "sakit" means tidak boleh membuat kerja-kerja yang akan membebankan lagi kecederaan dan tulang saya or more to menjadi lebih teruk.

Contoh terbaik ialah pabila pergi ke kenduri yang diadakan oleh kaum keluarga terdekat. Yang bau2 bacang sahaja means yang tidak pun mengetahui hujung pangkal what is "slipped disc" ini.

Memakcik yang menyuruh kita angkat something yang maha berat dan bagaimana kita seharusnya menolak????

Jika ada ayat yang terbaik boleh kongsi ya.. hehehehe

Even now saya masih lagi tidak boleh duduk bersila or bersimpuh, duduk dikerusi didalam kadar yang lama.. more than 1 hour macm tu.. 

Duduk Bersimpuh
Duduk Bersimpuh memolek
Takkan kita nak budget canteq jer kan.. baiklah saya berlakon duduk dikerusi roda hehehehehe.. but yet tak semua orang dapat memahami. Yelah siapa yang akan percaya saya masih lagi muda *ahem sila muntah ya* hahaha tidak boleh utk membantu kerja2 "merewang" gitu utk majlis2 bukan.

Ada masanya i'm just ignore the pain and just act like a normal person.  

Kerja rumah masih lagi tidak seberapa yang saya lakukan, mostly yang ringan-ringanlah.. yang berat2 hanya minta pertolongan anak bujang saya ataupun my other half menolong.

Yet, ubat-ubatan daripada hospital saya totally dah tak makan sekarang. Bukan saya kata tidak baik cuma at one time saya pernah sakit sangat sampai menanges, makan ubat pain killers pun sudah tiada terasa apa. Maybe suda immuned badan saya ini.

Itu sebabnya saya mencari alternatif lain dengan supplemen shaklee. Bukan juga saya kata akan terus hilang, tetapi ada kalanya jika saya *lupa diri* membuat kerja2 yang diluar bidang kuasa, saya akan terasalah sakit2 tu.

Cumanya ianya berbaloi bagi saya jika dulu kesakitan berhari2, kini mungkin mengambil masa 1-2 jam sudah boleh terus melakukan aktiviti atau kerja rumah dengan selesa.

Memang kena tahu dan faham apa keperluan tubuh kita sebenarnya. Seperti saya tulis di entry ini tentang "Slipped Disc" juga.

Ataupun dengan kesan yang selamat utk jangka panjang, juga boleh mencuba dengan set sendi, Omega, AJHT dan juga ostematrix ya. 

Boleh baca entry  saya tentang "berulangnya".

Ataupun ke entry pertama saya bermulanya dengan Shaklee dan Slip Disc ini.

Set Sendir Terbaik Untuk Slip Disc
Set Terbaik Untuk Slip Disc

Vivix terbaik utk kelegaan SLip Disc
Kebaikan vivix amatlah menyeluruh

Vivix kaya revestrol
Selain itu ianya juga amatlah bagus utk melambatkan proses penuaan

Ini merupakan salah satu usaha saya selain bersenam secara konsisten juga. Bukan tidak lakukan langsung tetapi secara istiqamah kita semestinya usaha yang terbaik utk diri kita ya.

Jika sesiapa pembaca saya yang membaca dan mempunyai ahli keluarga yang mengalami slip disc seperti saya boleh mencuba dengan supplemen shaklee ini.

Saya juga memberi percuma konsultasi kepada yang berminat. Boleh PM/Line ataupun telegram saya di 019-2511448.

Mamabeauty





Cerita Saya Seorang Slip Disc - Cabaran Sekarang

Alhamdulillah memang panjang entry Cerita Saya ini.. Jika yang terlepas peluang untuk mengikutinya boleh pergi ke link di bawah ya.

Cerita Saya Part 1
Cerita Saya Part 2
Cerita Saya Part 3
Cerita Saya Part 4
Cerita Saya Part 5
Cerita Saya Part 6

Okay, berbalik kepada cabaran-cabaran yang saya hadapi sekarang ini dari segi Keluarga ya.

You know when tipikal "pemikiran" yang muda itu semestinya kuat, dan masih lagi berupaya?? Aaa inilah cabaran saya utk memberitahu kaum keluarga yang saya sebenarnya "sakit" means tidak boleh membuat kerja-kerja yang akan membebankan lagi kecederaan dan tulang saya or more to menjadi lebih teruk.

Contoh terbaik ialah pabila pergi ke kenduri yang diadakan oleh kaum keluarga terdekat. Yang bau2 bacang sahaja means yang tidak pun mengetahui hujung pangkal what is "slipped disc" ini.

Memakcik yang menyuruh kita angkat something yang maha berat dan bagaimana kita seharusnya menolak????

Jika ada ayat yang terbaik boleh kongsi ya.. hehehehe

Even now saya masih lagi tidak boleh duduk bersila or bersimpuh, duduk dikerusi didalam kadar yang lama.. more than 1 hour macm tu.. 

Duduk Bersimpuh
Duduk Bersimpuh memolek
Takkan kita nak budget canteq jer kan.. baiklah saya berlakon duduk dikerusi roda hehehehehe.. but yet tak semua orang dapat memahami. Yelah siapa yang akan percaya saya masih lagi muda *ahem sila muntah ya* hahaha tidak boleh utk membantu kerja2 "merewang" gitu utk majlis2 bukan.

Ada masanya i'm just ignore the pain and just act like a normal person.  

Kerja rumah masih lagi tidak seberapa yang saya lakukan, mostly yang ringan-ringanlah.. yang berat2 hanya minta pertolongan anak bujang saya ataupun my other half menolong.

Yet, ubat-ubatan daripada hospital saya totally dah tak makan sekarang. Bukan saya kata tidak baik cuma at one time saya pernah sakit sangat sampai menanges, makan ubat pain killers pun sudah tiada terasa apa. Maybe suda immuned badan saya ini.

Itu sebabnya saya mencari alternatif lain dengan supplemen shaklee. Bukan juga saya kata akan terus hilang, tetapi ada kalanya jika saya *lupa diri* membuat kerja2 yang diluar bidang kuasa, saya akan terasalah sakit2 tu.

Cumanya ianya berbaloi bagi saya jika dulu kesakitan berhari2, kini mungkin mengambil masa 1-2 jam sudah boleh terus melakukan aktiviti atau kerja rumah dengan selesa.

Memang kena tahu dan faham apa keperluan tubuh kita sebenarnya. Seperti saya tulis di entry ini tentang "Slipped Disc" juga.

Ataupun dengan kesan yang selamat utk jangka panjang, juga boleh mencuba dengan set sendi, Omega, AJHT dan juga ostematrix ya. 

Boleh baca entry  saya tentang "berulangnya".

Ataupun ke entry pertama saya bermulanya dengan Shaklee dan Slip Disc ini.

Set Sendir Terbaik Untuk Slip Disc
Set Terbaik Untuk Slip Disc

Vivix terbaik utk kelegaan SLip Disc
Kebaikan vivix amatlah menyeluruh

Vivix kaya revestrol
Selain itu ianya juga amatlah bagus utk melambatkan proses penuaan

Ini merupakan salah satu usaha saya selain bersenam secara konsisten juga. Bukan tidak lakukan langsung tetapi secara istiqamah kita semestinya usaha yang terbaik utk diri kita ya.

Jika sesiapa pembaca saya yang membaca dan mempunyai ahli keluarga yang mengalami slip disc seperti saya boleh mencuba dengan supplemen shaklee ini.

Saya juga memberi percuma konsultasi kepada yang berminat. Boleh PM/Line ataupun telegram saya di 019-2511448.

Mamabeauty





Friday, 13 February 2015

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Hobi

Hobi Dahulu

Trekking , Bersukan, Berjogging

Hobi Sekarang

Membaca..

Boleh lihat kan perbezaannya dari dulu dan sekarang hehe..


Run is not advisable for Slip Disc Person
why slip disc person is not advisable to run

Doktor juga tidak menggalakkan saya utk teruskan aktiviti yang lasak2. Yang paling baik ialah Berenang.

Swimming for Slipped Disc
berenang adalah senaman terbaik utk slip disc

Kenapa Berenang???


Kerana berenang merupakan senaman menyeluruh utk sistem badan kita ya. Dari kepala hingga ke kaki semua pergerakkan adalah menyeluruh.

Apa yang mengganggu saya bila selalu berenang???

sun burn when you always go for swimming
muka terbakar 



Okay ini alasan sebenarnya hahahah you know when seseorang yang mementingkan kecantikan, if muka berbelang haruslah kan sesuatu yang agak tidak menyenangkan disitu.

Jadi keseluruhannya, saya terpaksa memperlahan aktiviti-aktiviti bersukan, zumba mumba ke aktiviti yang santai-santai sahaja untuk mengurangkan kadar kesakitan utk slip disc saya.

Boleh juga rujuk di laman2 seperti KEVIN ZAHRI untuk senaman-senaman terbaik utk tulang anda kerana tidak semuanya sesuai utk senaman renang ya.

Mamabeauty

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Hobi

Hobi Dahulu

Trekking , Bersukan, Berjogging

Hobi Sekarang

Membaca..

Boleh lihat kan perbezaannya dari dulu dan sekarang hehe..


Run is not advisable for Slip Disc Person
why slip disc person is not advisable to run

Doktor juga tidak menggalakkan saya utk teruskan aktiviti yang lasak2. Yang paling baik ialah Berenang.

Swimming for Slipped Disc
berenang adalah senaman terbaik utk slip disc

Kenapa Berenang???


Kerana berenang merupakan senaman menyeluruh utk sistem badan kita ya. Dari kepala hingga ke kaki semua pergerakkan adalah menyeluruh.

Apa yang mengganggu saya bila selalu berenang???

sun burn when you always go for swimming
muka terbakar 



Okay ini alasan sebenarnya hahahah you know when seseorang yang mementingkan kecantikan, if muka berbelang haruslah kan sesuatu yang agak tidak menyenangkan disitu.

Jadi keseluruhannya, saya terpaksa memperlahan aktiviti-aktiviti bersukan, zumba mumba ke aktiviti yang santai-santai sahaja untuk mengurangkan kadar kesakitan utk slip disc saya.

Boleh juga rujuk di laman2 seperti KEVIN ZAHRI untuk senaman-senaman terbaik utk tulang anda kerana tidak semuanya sesuai utk senaman renang ya.

Mamabeauty

Sunday, 8 February 2015

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Kerjaya

Memandangkan kerjaya saya tidaklah hanya di office so adalah sedikit sebanyak memang menyukarkan pergerakan.

Yang paling utama pabila saya drive.. so bila bahu dan tangan sakit sangatlah hazab sebenarnya perjalanan ke tempat kerja dan balik. Terasa perjalanan yang panjang kerana jalan yang jem. 

Saya tidak dapat duduk terlalu lama sebenarnya. Setiap pergerakan saya tidak terikat utk duduk di satu tempat dengan kadar yang lama. So jika 1 jam perjalanan ke tempat kerja amatlah membebankan tulang saya.

Tiada apa yang boleh dilakukan utk meringankan sakit ini kecuali saya beli penyokong belakang saya sahaja.


Sama juga ketika ditempat kerja, saya tidak dapat duduk di depan lappy dengan kadar yang lama. 1 jam paling lama.. after kena jalan2 begitu.

Kerjaya yang sebelumnya saya pakai kasut tumit tinggi, kini saya terpaksa juga membeli kasut flat shoes. Walaupun tidaklah membantu pada saya kerana jika saya pakai flat shoes lama pun akan sakit kaki pula.. hahahah pelik kan..

Yang paling mencabar ialah bila outstation dan perjalanan paling panjang ialah didalam flight. Paling mencabar 2013, memang saya terpaksa bermalam sehari diParis sebelum meneruskan perjalanan ke Brazil. Perjalanan balik 12 jam tambah 6 jam menunggu plus another 12 jam perjalanan utk sampai ke KLIA..Memang semua keperluan saya bawa, ubat ubatan plus all supplemen tetapi rehat yang mencukupi plus terlalu lama duduk didlm flight memang menyiksakan sebenarnya.

kena berbantal tidur didlm flight
 All in saya masih lagi hari2 akan cuba utk adaptasikan rasa kesakitan ini dengan kerjaya ini.Tidak dapat lari begitulah kiranya.

somtimes orang seakan tidak percaya, ya siapa akan percaya yang perwatakan saya seakan tidak sakit.. begitulah.. and sometimes lebih baik jika kita tidak beritahu orang yang kita sakit sebab tak semua dapat mengerti dan menyelaminya keadaan kita.

Mamabeauty


Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Kerjaya

Memandangkan kerjaya saya tidaklah hanya di office so adalah sedikit sebanyak memang menyukarkan pergerakan.

Yang paling utama pabila saya drive.. so bila bahu dan tangan sakit sangatlah hazab sebenarnya perjalanan ke tempat kerja dan balik. Terasa perjalanan yang panjang kerana jalan yang jem. 

Saya tidak dapat duduk terlalu lama sebenarnya. Setiap pergerakan saya tidak terikat utk duduk di satu tempat dengan kadar yang lama. So jika 1 jam perjalanan ke tempat kerja amatlah membebankan tulang saya.

Tiada apa yang boleh dilakukan utk meringankan sakit ini kecuali saya beli penyokong belakang saya sahaja.


Sama juga ketika ditempat kerja, saya tidak dapat duduk di depan lappy dengan kadar yang lama. 1 jam paling lama.. after kena jalan2 begitu.

Kerjaya yang sebelumnya saya pakai kasut tumit tinggi, kini saya terpaksa juga membeli kasut flat shoes. Walaupun tidaklah membantu pada saya kerana jika saya pakai flat shoes lama pun akan sakit kaki pula.. hahahah pelik kan..

Yang paling mencabar ialah bila outstation dan perjalanan paling panjang ialah didalam flight. Paling mencabar 2013, memang saya terpaksa bermalam sehari diParis sebelum meneruskan perjalanan ke Brazil. Perjalanan balik 12 jam tambah 6 jam menunggu plus another 12 jam perjalanan utk sampai ke KLIA..Memang semua keperluan saya bawa, ubat ubatan plus all supplemen tetapi rehat yang mencukupi plus terlalu lama duduk didlm flight memang menyiksakan sebenarnya.

kena berbantal tidur didlm flight
 All in saya masih lagi hari2 akan cuba utk adaptasikan rasa kesakitan ini dengan kerjaya ini.Tidak dapat lari begitulah kiranya.

somtimes orang seakan tidak percaya, ya siapa akan percaya yang perwatakan saya seakan tidak sakit.. begitulah.. and sometimes lebih baik jika kita tidak beritahu orang yang kita sakit sebab tak semua dapat mengerti dan menyelaminya keadaan kita.

Mamabeauty


Wednesday, 4 February 2015

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Keluarga

Saya sebenarnya tidak tahu apakah punca sebenar ataupun kronologi kejadian jika terdapat saya cedera parah ataupun terjatuh yang teruk-teruk yang menyebabkan saya terkena slip disc.

Pada tahun 2008 semasa mendaki Gunung Kinabalu saya ada terjatuh semasa turun dari puncak ke Laban Rata. Tidaklah parah sangat or maybe just a mild guling2 a few steps sebab permukaan jalan yang licin.

Tetapi kejadian yang paling terasa ialah saya terbabas semasa memandu didalam keadaan hujan renyai2 di Bukit Damansara. Alhamdulillah tiada kecederaan yang berat sampai masuk hospital, tetapi bahu kanan saya telah terlanggar pintu kereta. 

Selepas kejadian terbabas tu a week macam tu saya macam terasa sengal2 bahu kanan dan a few days after that saya rasa macam tangan kanan tidak berfungsi. Tidak berfungsi bermaksud semacam tangan paralysed giteww..ada tangan tetapi tidak boleh guna waima memegang penyapu pun jari2 saya tidak boleh menggenggam.

Semakin hari semakin sakit sampai bengkak bahu dan saya tidak menunggu lama utk pergi berjumpa specialist di Pakar Perubatan Damansara. 

Bila keputusan MRI keluar Dr sahkan saya "Slip Disc" di C3, C4, C5 dan C6. Dr. Malik iaitu Dr saya di DSC juga tidak dapat memberitahu punca2 saya terkena slip disc. Mungkin kecederaan lama katanya ataupun kemungkinan kecederaan baru yang membuatkan tulang saya mencucuk nerve.



ini contoh kepada sesiapa yang tidak tahu tulang mana ya

saya slip disc di tulang tengkuk ya so affected tangan

nampak tak relatednya bila slip disc di C area and affected nya ialah tangan???

Okes semasa sesi with Dr. Malik ini saya juga ada bertanyakan a few cara utk penyembuhan or maybe kurangkan kesakitan. Sakit slip disc ini adalah sakit yang saya sendiri tidak dapat gambarkan ya. Paling ketara nak tidur pun sakit.. *sobs sobs*.. ini yang paling mengganggu saya. 

Dr suggest utk Fisioterapi dahulu. dimana setiap kali fisioterapi bayarannya ialah dalam RM120 dan paling minima ialah 10 sesi. Kira sendiri ya pada yang tidak ada insurance cover tu. Ohh ini belum termasuk dengan ubat ubatan yang super mahal dalam a few hundreds jugak utk makan sebulan.

Dr. juga ada memberikan buah fikiran tentang pembedahan. Katanya tidaklah terlalu teruk kecederaan saya ini TETAPI ianya tiada ubat utk sembuh.. *double sobs sobs*.. dan peluang utk pulih hanyalah 50/50 selepas pembedahan.

Terasa gelap gulita juga bila mendengar kata2 Dr. Malik masa itu... What concerned me is "Macam mana nak buat kerja rumah?????"

Being mom, wife dan bekerjaya memanglah terfikir benda2 macam ni tidak boleh lari kans..

So all is it was like a disaster to me and my family members.. Semua kena berubah 180% gitulah..

Dari segi kerja rumah saya tidak boleh buat dah means angkat2 barang, mengemas umah, sapu2 sampah waima nak memasak pun saya tidak berdaya.. Memang rasa helpless disini tetapi ALHAMDULILLAH.. my other half banyak tolong plus anak2 also.

Mungkin ini juga petanda Allah nak saya berehat.. you know being mommy yang tidak pernah kenal erti rehat.. So bila kejadian ini berlaku one of the hikmah yang saya fikir.. "Allah tarik nikmat tangan ni supaya dia suh aku rehat n fikir tentang diriku jua".. memang bukan mudah utk menerima dan melihat sesuatu kejadian itu ada hikmahnya.. tetapi saya redha..

Allah.. terasa kerdil diri ni....

Masa ini jugalah saya start ambil helper utk mengemas rumah iaitu setiap hari Sabtu helper akan datang kemaslah a whole house utk satu minggu punya. Just lipat baju segala dah diagih2kan tugas pada anak2. Suami pula ambil alih tugas basuh baju setiap hari dan sidai. Alhamdulillah disitu anak2 pun dah meningkat dewasa so dah boleh diharap sgt2 membantu.

Ohh my sex life pun berubah didalam kadar 90% gitu.. no more sex ganas muahahahhah *pekop mulut*.. sebab part of my body is not willing to accept it anymore yach.. kena berlemah lembut giteww.. Saya juga terpaksa menukar tilam baru utk keselesaaan tempat tidur plus bantal yang khas utk diri saya juga.

jika tidur bantal yang tidak selesa saya akan sakit sepanjang hari
Saya juga kengkadang bila sakit, perlu memakai ini dirumah ya.

dah macam Robocop

Dan dan yang paling tidak best ialah kesan ubat steroid yang sama makan adalah menyebabkan saya tidak dapat mengawal berat badan.. *nanges disini*.. Nak sihat jadi terpaksalah makan juga ubat tahan sakit, pergi fisioterapi.

adoii dah banyak bercerita.. kita sambung ya cerita apa yang affected tentang kerjaya pula..

Mamabeauty

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Keluarga

Saya sebenarnya tidak tahu apakah punca sebenar ataupun kronologi kejadian jika terdapat saya cedera parah ataupun terjatuh yang teruk-teruk yang menyebabkan saya terkena slip disc.

Pada tahun 2008 semasa mendaki Gunung Kinabalu saya ada terjatuh semasa turun dari puncak ke Laban Rata. Tidaklah parah sangat or maybe just a mild guling2 a few steps sebab permukaan jalan yang licin.

Tetapi kejadian yang paling terasa ialah saya terbabas semasa memandu didalam keadaan hujan renyai2 di Bukit Damansara. Alhamdulillah tiada kecederaan yang berat sampai masuk hospital, tetapi bahu kanan saya telah terlanggar pintu kereta. 

Selepas kejadian terbabas tu a week macam tu saya macam terasa sengal2 bahu kanan dan a few days after that saya rasa macam tangan kanan tidak berfungsi. Tidak berfungsi bermaksud semacam tangan paralysed giteww..ada tangan tetapi tidak boleh guna waima memegang penyapu pun jari2 saya tidak boleh menggenggam.

Semakin hari semakin sakit sampai bengkak bahu dan saya tidak menunggu lama utk pergi berjumpa specialist di Pakar Perubatan Damansara. 

Bila keputusan MRI keluar Dr sahkan saya "Slip Disc" di C3, C4, C5 dan C6. Dr. Malik iaitu Dr saya di DSC juga tidak dapat memberitahu punca2 saya terkena slip disc. Mungkin kecederaan lama katanya ataupun kemungkinan kecederaan baru yang membuatkan tulang saya mencucuk nerve.



ini contoh kepada sesiapa yang tidak tahu tulang mana ya

saya slip disc di tulang tengkuk ya so affected tangan

nampak tak relatednya bila slip disc di C area and affected nya ialah tangan???

Okes semasa sesi with Dr. Malik ini saya juga ada bertanyakan a few cara utk penyembuhan or maybe kurangkan kesakitan. Sakit slip disc ini adalah sakit yang saya sendiri tidak dapat gambarkan ya. Paling ketara nak tidur pun sakit.. *sobs sobs*.. ini yang paling mengganggu saya. 

Dr suggest utk Fisioterapi dahulu. dimana setiap kali fisioterapi bayarannya ialah dalam RM120 dan paling minima ialah 10 sesi. Kira sendiri ya pada yang tidak ada insurance cover tu. Ohh ini belum termasuk dengan ubat ubatan yang super mahal dalam a few hundreds jugak utk makan sebulan.

Dr. juga ada memberikan buah fikiran tentang pembedahan. Katanya tidaklah terlalu teruk kecederaan saya ini TETAPI ianya tiada ubat utk sembuh.. *double sobs sobs*.. dan peluang utk pulih hanyalah 50/50 selepas pembedahan.

Terasa gelap gulita juga bila mendengar kata2 Dr. Malik masa itu... What concerned me is "Macam mana nak buat kerja rumah?????"

Being mom, wife dan bekerjaya memanglah terfikir benda2 macam ni tidak boleh lari kans..

So all is it was like a disaster to me and my family members.. Semua kena berubah 180% gitulah..

Dari segi kerja rumah saya tidak boleh buat dah means angkat2 barang, mengemas umah, sapu2 sampah waima nak memasak pun saya tidak berdaya.. Memang rasa helpless disini tetapi ALHAMDULILLAH.. my other half banyak tolong plus anak2 also.

Mungkin ini juga petanda Allah nak saya berehat.. you know being mommy yang tidak pernah kenal erti rehat.. So bila kejadian ini berlaku one of the hikmah yang saya fikir.. "Allah tarik nikmat tangan ni supaya dia suh aku rehat n fikir tentang diriku jua".. memang bukan mudah utk menerima dan melihat sesuatu kejadian itu ada hikmahnya.. tetapi saya redha..

Allah.. terasa kerdil diri ni....

Masa ini jugalah saya start ambil helper utk mengemas rumah iaitu setiap hari Sabtu helper akan datang kemaslah a whole house utk satu minggu punya. Just lipat baju segala dah diagih2kan tugas pada anak2. Suami pula ambil alih tugas basuh baju setiap hari dan sidai. Alhamdulillah disitu anak2 pun dah meningkat dewasa so dah boleh diharap sgt2 membantu.

Ohh my sex life pun berubah didalam kadar 90% gitu.. no more sex ganas muahahahhah *pekop mulut*.. sebab part of my body is not willing to accept it anymore yach.. kena berlemah lembut giteww.. Saya juga terpaksa menukar tilam baru utk keselesaaan tempat tidur plus bantal yang khas utk diri saya juga.

jika tidur bantal yang tidak selesa saya akan sakit sepanjang hari
Saya juga kengkadang bila sakit, perlu memakai ini dirumah ya.

dah macam Robocop

Dan dan yang paling tidak best ialah kesan ubat steroid yang sama makan adalah menyebabkan saya tidak dapat mengawal berat badan.. *nanges disini*.. Nak sihat jadi terpaksalah makan juga ubat tahan sakit, pergi fisioterapi.

adoii dah banyak bercerita.. kita sambung ya cerita apa yang affected tentang kerjaya pula..

Mamabeauty

Tuesday, 3 February 2015

Cerita Saya - Kehidupan Seorang Slip Disc - Hobi

Cerita tentang hobi ni mengujakan sebenarnya.. Dari hobi banyak benda saya boleh dapat esp KAWAN..

Hobi Satu ialah gi trekking.. ini dari sejak zaman bujang sampaila dah kawin ni still masih lagi sekali sekala and sampai sekarang anak2 pun suka juga sekali sekala ikut gi trekking.

zaman bujang bersama suamiku encik norman hahaha

Kinabalu on 2008 with friends..
waras hut di laban rata

water rafting di Kuala Kubu
tanah aina ini trekking santai sahaja

ad summit Kinabalu
water rafting di Padas - saya yang pakai topi kuning hehe

Hobi Dua ialah ambil gambar.. inipun memang sukalah dari minat2, beli DSLR dan share a few moments with close friend yang suka juga spending time amik gambar ni.

unik kedai ini di atas Table Mountain South Africa

selain pemandangan saya suka potrait..

saat2 indah

tidak mudah utk tunggu moment2 terbaik

senja di Kuala Kurau

waktu yang singkat

from taiping with love

deretan buah-buahan di Saigon

bokeh hehehe













Hobi Tiga ialah memasak dan cuba resipi baru.. ini more to my own skills lah.. asah bakat sendiri giteww... idokler sampai masuk kelas memasak yach.. 

gambo memasak ya nda ada hahaha.. okes tu jer sayam2 semua..

Mamabeauty

Cerita Saya - Kehidupan Seorang Slip Disc - Hobi

Cerita tentang hobi ni mengujakan sebenarnya.. Dari hobi banyak benda saya boleh dapat esp KAWAN..

Hobi Satu ialah gi trekking.. ini dari sejak zaman bujang sampaila dah kawin ni still masih lagi sekali sekala and sampai sekarang anak2 pun suka juga sekali sekala ikut gi trekking.

zaman bujang bersama suamiku encik norman hahaha

Kinabalu on 2008 with friends..
waras hut di laban rata

water rafting di Kuala Kubu
tanah aina ini trekking santai sahaja

ad summit Kinabalu
water rafting di Padas - saya yang pakai topi kuning hehe

Hobi Dua ialah ambil gambar.. inipun memang sukalah dari minat2, beli DSLR dan share a few moments with close friend yang suka juga spending time amik gambar ni.

unik kedai ini di atas Table Mountain South Africa

selain pemandangan saya suka potrait..

saat2 indah

tidak mudah utk tunggu moment2 terbaik

senja di Kuala Kurau

waktu yang singkat

from taiping with love

deretan buah-buahan di Saigon

bokeh hehehe













Hobi Tiga ialah memasak dan cuba resipi baru.. ini more to my own skills lah.. asah bakat sendiri giteww... idokler sampai masuk kelas memasak yach.. 

gambo memasak ya nda ada hahaha.. okes tu jer sayam2 semua..

Mamabeauty