Showing posts with label Hobi. Show all posts
Showing posts with label Hobi. Show all posts

Sunday, 5 April 2015

Hikmah Kembara Gunung Nuang

Alhmadulillah.. itu yang paling saya bersyukur pabila dapat jejak kembali ke Gunung Bunga Buah after 20 years..

Saya pastikan utk kekal cergas plus *tidak menyusahkan orang lain* ini penting ya kerana jika kita pergi berpasukan esp bila join team lain yg bukanlah rakan baik/rakan bertepuk tampar.. ini haruslah kita ambil berat kerana jgnlah kita sampai menjadi kesusahan pada team mate yang lain.

So sebulan sebelum pergi saya dah start jogging, naik bukit kiara and so on lah sebabnya dah lama tak naik gunung.. takat bukit sikit2 tu adalah..

Perjalanan seawal 5pagi utk ke genting kerana seramai 36 orang yang akan turut menyertai trekking  kali ini. Berhenti rehat di rnr genting sempah, solat dan sarapan pagi.. plus inilah hentian terakhir utk ke toilet jua ya.. Nanti pepandaila kome nak membuang didlm hutan giteww..

Sampai di Gohtong Raya dlm pukul 7 lebih dan startla tukar kepada pakaian yang sesuai, jgnla pakai skirt nak naik gunung, kasut juga hendaklah sesuai ya supaya tidak mudah tercedera nanti..

Persekitaran adalah didalam keadaan wet wet wet selepas hujan lebat malamnya.. so boleh bayangkan ya track yang becak plus selut yang penuh nanti.. *nanges*..

Kasut yang sama ke Kinabalu
Kasut yang sama ke Kinabalu.. on 2008

Sebelum memulakan perjalanan kita stretching dahulu.. jgn belum apa2 kaki dan kejang gitula

Streching dulu apa-apa pun


selepas tu bergerak melalui kebun sayur.. selepas kebun sayur akan melalui track mencanak dlm 300mtr ke atas..

First pacak after kebun sayur..

Berhenti di check point jalan tar...

1st Check point

Dari sini teruskan perjalanan melalui batu2 kuari.. dari sini sehinggalah jumpa pula persimpangan ala2 melantai di kuala tahan.. track yang melandai sahaja tetapi sgtlah mental masa perjalanan balik.. terasa jauhnya dengan berbatu sejauh 3 kilometer..

jalan tar





jln kuari


Selepas mental tocher barulah kita sampai ke check point ke 3 untuk mendaki gunung bunga buah... naik didalam 200 meter dan selepas itu turun jauh kebawah ya sejauh 500 meter.. ini mental sgt pabila kita hendak balik kemudian kerana bila telah letih kita terpaksa naik pula di akhir nanti hew hew..

Naik dan terus naik jer perjalanan ke puncak


selepas itu track hanyalah naik dan mendatar.. naik dan terus naik muhahahhaha.. sampailah ke "Rock Garden".. disini selalunya perhentian utk all climbers utk berhenti rehat utk mkn ya.. or sesiapa yang tidak meneruskan pendakian ke puncak, boleh berhenti rehat di rock garden sebelum turun kerana dari Rock Garden ke puncak dalam 1 jam lagi perjalanan  fuhhhh

Rock Garden tempat utk berhenti makan/solat n rehat

Akhirnya sampai juga saya ke puncak Gunung Nuang after so many times rehat take 5, take 10 or even take half an hours giteww..

Best walaupun penat hehe





Yayyy sampai sudah

mesti sampai sini barulah kira puncak gunung


masih macam dulu cumanya kali ini banyaknya lebah di atas puncak.. tak tahulah kenapa..

just amik gambo n turun semula ke rock garden utk lunch.. ada yang mkn maggie, makan roti dan mkn buah.. itu jer lah utk alas perut ya.. if nak solat here pun boleh.. sementara kitorang turun around 2pm kebawah..

ada kalanya dah mcm citer "Lord Of the Rings"..
species ulat gonggok punyak lagi..

ini mengambil masa 2 jam setengah pula utk turun..

Disebabkan stamina pun dah berkurangan, so mokcik ala2 heret kaki jualah utk turun, esp semasa pacak terakhir tadi dan track yang melandai sejauh 3km tu..

The rest is pengalaman yang tidak boleh digambarkan dan dizahirkan oleh kata-kata..

Mamabeauty


Hikmah Kembara Gunung Nuang

Alhmadulillah.. itu yang paling saya bersyukur pabila dapat jejak kembali ke Gunung Bunga Buah after 20 years..

Saya pastikan utk kekal cergas plus *tidak menyusahkan orang lain* ini penting ya kerana jika kita pergi berpasukan esp bila join team lain yg bukanlah rakan baik/rakan bertepuk tampar.. ini haruslah kita ambil berat kerana jgnlah kita sampai menjadi kesusahan pada team mate yang lain.

So sebulan sebelum pergi saya dah start jogging, naik bukit kiara and so on lah sebabnya dah lama tak naik gunung.. takat bukit sikit2 tu adalah..

Perjalanan seawal 5pagi utk ke genting kerana seramai 36 orang yang akan turut menyertai trekking  kali ini. Berhenti rehat di rnr genting sempah, solat dan sarapan pagi.. plus inilah hentian terakhir utk ke toilet jua ya.. Nanti pepandaila kome nak membuang didlm hutan giteww..

Sampai di Gohtong Raya dlm pukul 7 lebih dan startla tukar kepada pakaian yang sesuai, jgnla pakai skirt nak naik gunung, kasut juga hendaklah sesuai ya supaya tidak mudah tercedera nanti..

Persekitaran adalah didalam keadaan wet wet wet selepas hujan lebat malamnya.. so boleh bayangkan ya track yang becak plus selut yang penuh nanti.. *nanges*..

Kasut yang sama ke Kinabalu
Kasut yang sama ke Kinabalu.. on 2008

Sebelum memulakan perjalanan kita stretching dahulu.. jgn belum apa2 kaki dan kejang gitula

Streching dulu apa-apa pun


selepas tu bergerak melalui kebun sayur.. selepas kebun sayur akan melalui track mencanak dlm 300mtr ke atas..

First pacak after kebun sayur..

Berhenti di check point jalan tar...

1st Check point

Dari sini teruskan perjalanan melalui batu2 kuari.. dari sini sehinggalah jumpa pula persimpangan ala2 melantai di kuala tahan.. track yang melandai sahaja tetapi sgtlah mental masa perjalanan balik.. terasa jauhnya dengan berbatu sejauh 3 kilometer..

jalan tar





jln kuari


Selepas mental tocher barulah kita sampai ke check point ke 3 untuk mendaki gunung bunga buah... naik didalam 200 meter dan selepas itu turun jauh kebawah ya sejauh 500 meter.. ini mental sgt pabila kita hendak balik kemudian kerana bila telah letih kita terpaksa naik pula di akhir nanti hew hew..

Naik dan terus naik jer perjalanan ke puncak


selepas itu track hanyalah naik dan mendatar.. naik dan terus naik muhahahhaha.. sampailah ke "Rock Garden".. disini selalunya perhentian utk all climbers utk berhenti rehat utk mkn ya.. or sesiapa yang tidak meneruskan pendakian ke puncak, boleh berhenti rehat di rock garden sebelum turun kerana dari Rock Garden ke puncak dalam 1 jam lagi perjalanan  fuhhhh

Rock Garden tempat utk berhenti makan/solat n rehat

Akhirnya sampai juga saya ke puncak Gunung Nuang after so many times rehat take 5, take 10 or even take half an hours giteww..

Best walaupun penat hehe





Yayyy sampai sudah

mesti sampai sini barulah kira puncak gunung


masih macam dulu cumanya kali ini banyaknya lebah di atas puncak.. tak tahulah kenapa..

just amik gambo n turun semula ke rock garden utk lunch.. ada yang mkn maggie, makan roti dan mkn buah.. itu jer lah utk alas perut ya.. if nak solat here pun boleh.. sementara kitorang turun around 2pm kebawah..

ada kalanya dah mcm citer "Lord Of the Rings"..
species ulat gonggok punyak lagi..

ini mengambil masa 2 jam setengah pula utk turun..

Disebabkan stamina pun dah berkurangan, so mokcik ala2 heret kaki jualah utk turun, esp semasa pacak terakhir tadi dan track yang melandai sejauh 3km tu..

The rest is pengalaman yang tidak boleh digambarkan dan dizahirkan oleh kata-kata..

Mamabeauty


Wednesday, 25 March 2015

Suatu Hari di Sungai Chilling, Kuala Kubu Bharu

Akhirnya selepas 20 tahun lebih kurang barulah saya menjejak kaki lagi ke Sg Chilling ini
Dam Sg Selangor
Balqis di tepi Dam Sg Selangor
 
Nostalgia sangat tempat ini sebenarnya, sebab semasa muda2 saya selalulah jejak kaki ke sini with my dear friends.

Dulu merasalah naik bas hingga ke Pekan Kuala Kubu tu and turun cari pula teksi ataupun kereta sapulah yang akan membawa kitaorang ke Sg. Chilling.

Sekarang ni, tempat ini telah menjadi pusat penternakan ikan kelah. Itu sebabnya ianya hanya dibuka pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja.

Perjalanan kami tidaklah seawal pagi, just keluar macam pergi kerja tu dalam pukul 7.30 pagi, sarapan dulu n beli makanan utk tengahari pula sesiap haha sebab disana nanti tiada tempat untuk memasak, kecuali sanggup masak di bawah n bawak barang ke atas.

So hanya bungkus nasi lemak 6 bungkus, 2 mihun dan 3 ketul kuih. Air pula hanyalah 2 botol mineral kecil hahahah memang sgtlah mudah.
 
Sampai di dam Sg Selangor dulu, turun keta n amik gambo dulu hehehe
 
selfie seround di Dam sg Selangor
Selfie dulu
my girl Batrisya tu tanak berselfie katanya.. duk dlm keta hew hew.. tapi si comel Balqis tak perlu disuruh, dah kuar keta dok selfie sendiri hehe..

Sampai di depan pintu gerbang and parking keta passtu kita kena masuk ke dalam untuk register ya.

Pintu Gerbang Sg Chilling
pintu gerbang

berjalan masuk

Mungkin cuti sekolah so ramailah rombongan2 yang datang ke Sg Chilling ni gamaknya, ada budak scout yang baru balik dari berkhemah semlam, ada group2 yang besar2lah.

Sg Chilling
Beratur untuk declare makanan dan juga register

Lepas semua dah clear barulah memulakan perjalanan ya dengan melalui jambatan gantung, itupun beratur jugak.. hew hew 

see ramainya orang

Perjalanan dalam 3 kilometer dan kena lintas 7 anak sungai termasuk yg jambatan ni hehehe..

ini anak sungat yang pertama yang kitorang lintas

anak sungai pertama
makin lama makin tinggi kena lintas anak sungai ni separas pinggang, and jika hari hujan mind you ols yang airnya akan menjadi deras dan dalam...

Dan selepas 1 jam lebih sebab jammed ya amat ramai orang, kami pun sampai ke air terjun yang dijangka.. if tak ramai orang boleh cepat lagi rasanya dalam 45 minit kot.. tengokla pada stamina and keadaan sungai tu kan masa nak crossing.

sg chilling 
Banyak ikan disini, dan kita boleh beri makanan ikan yang dibeli dipejabat renjer RM2 dan beri mkn ikan2.. best jer bila kaki diurut ikan hehehe..

beri makan ikan
sgt berbaloi ya jika pemandagan sebegini yang kita nikmati
Due to ramai sangat orang yang sampai kesitu, we als decided utk gerak ke tempat lain  utk mandi.. rugi pula sebab ingatkan nak naik ke air terjun atas lagi, tetapi my angles tu tanak le pulak trekking.. so jomla angkat bontot ni kita gi cari tempat untuk mandi dan makan..

nikmat sangat makan nasi lemak bungkus hehe


makan tepi sungai sedap hingga semua licin
Jangan tak tahu ya, apa yang kita declare di pejabat segala makanan, botol air kenalah bawa turun bersama nanti, so that sungai ni pun terpelihara..

After makan mandi2 and kasilah chances ya mokcik nak bergambo..

mommy and daughter at sg chilling
mandi manda

romantika di sg chilling
kasi chancelah
okes semua, nantikan after bila masa saya insyaAllah gi memana pula ya..

Sayangi sungai anda

mamabeauty

Suatu Hari di Sungai Chilling, Kuala Kubu Bharu

Akhirnya selepas 20 tahun lebih kurang barulah saya menjejak kaki lagi ke Sg Chilling ini
Dam Sg Selangor
Balqis di tepi Dam Sg Selangor
 
Nostalgia sangat tempat ini sebenarnya, sebab semasa muda2 saya selalulah jejak kaki ke sini with my dear friends.

Dulu merasalah naik bas hingga ke Pekan Kuala Kubu tu and turun cari pula teksi ataupun kereta sapulah yang akan membawa kitaorang ke Sg. Chilling.

Sekarang ni, tempat ini telah menjadi pusat penternakan ikan kelah. Itu sebabnya ianya hanya dibuka pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad sahaja.

Perjalanan kami tidaklah seawal pagi, just keluar macam pergi kerja tu dalam pukul 7.30 pagi, sarapan dulu n beli makanan utk tengahari pula sesiap haha sebab disana nanti tiada tempat untuk memasak, kecuali sanggup masak di bawah n bawak barang ke atas.

So hanya bungkus nasi lemak 6 bungkus, 2 mihun dan 3 ketul kuih. Air pula hanyalah 2 botol mineral kecil hahahah memang sgtlah mudah.
 
Sampai di dam Sg Selangor dulu, turun keta n amik gambo dulu hehehe
 
selfie seround di Dam sg Selangor
Selfie dulu
my girl Batrisya tu tanak berselfie katanya.. duk dlm keta hew hew.. tapi si comel Balqis tak perlu disuruh, dah kuar keta dok selfie sendiri hehe..

Sampai di depan pintu gerbang and parking keta passtu kita kena masuk ke dalam untuk register ya.

Pintu Gerbang Sg Chilling
pintu gerbang

berjalan masuk

Mungkin cuti sekolah so ramailah rombongan2 yang datang ke Sg Chilling ni gamaknya, ada budak scout yang baru balik dari berkhemah semlam, ada group2 yang besar2lah.

Sg Chilling
Beratur untuk declare makanan dan juga register

Lepas semua dah clear barulah memulakan perjalanan ya dengan melalui jambatan gantung, itupun beratur jugak.. hew hew 

see ramainya orang

Perjalanan dalam 3 kilometer dan kena lintas 7 anak sungai termasuk yg jambatan ni hehehe..

ini anak sungat yang pertama yang kitorang lintas

anak sungai pertama
makin lama makin tinggi kena lintas anak sungai ni separas pinggang, and jika hari hujan mind you ols yang airnya akan menjadi deras dan dalam...

Dan selepas 1 jam lebih sebab jammed ya amat ramai orang, kami pun sampai ke air terjun yang dijangka.. if tak ramai orang boleh cepat lagi rasanya dalam 45 minit kot.. tengokla pada stamina and keadaan sungai tu kan masa nak crossing.

sg chilling 
Banyak ikan disini, dan kita boleh beri makanan ikan yang dibeli dipejabat renjer RM2 dan beri mkn ikan2.. best jer bila kaki diurut ikan hehehe..

beri makan ikan
sgt berbaloi ya jika pemandagan sebegini yang kita nikmati
Due to ramai sangat orang yang sampai kesitu, we als decided utk gerak ke tempat lain  utk mandi.. rugi pula sebab ingatkan nak naik ke air terjun atas lagi, tetapi my angles tu tanak le pulak trekking.. so jomla angkat bontot ni kita gi cari tempat untuk mandi dan makan..

nikmat sangat makan nasi lemak bungkus hehe


makan tepi sungai sedap hingga semua licin
Jangan tak tahu ya, apa yang kita declare di pejabat segala makanan, botol air kenalah bawa turun bersama nanti, so that sungai ni pun terpelihara..

After makan mandi2 and kasilah chances ya mokcik nak bergambo..

mommy and daughter at sg chilling
mandi manda

romantika di sg chilling
kasi chancelah
okes semua, nantikan after bila masa saya insyaAllah gi memana pula ya..

Sayangi sungai anda

mamabeauty