Tuesday 14 October 2014

Sayangi Hati Kita

Back in 2008, masa ni satu rumah kena denggi... Memula tu taklah suspek denggi coz on and off sakitnya..


But bila dah makan seminggu and sakitnya bertambah2 giteww.. demam on and off plus sakit sampai ke tulang and badan lemah... punyalah naiff bab demam denggi at that time..

Yang kena is me and my other half.. my son pulak kena after saya kuar dari hospital.

Yang tragisnya tahun tu is.. both husband and wife masuk hospital lain2 while anak2 my sis tolong jaga.. nasiblah my case not so worse within 2 days dah boleh kuar.. itupun mintak kuar dari doktor once my blood count dah naik. Sebabnya dirumah my son dah start demam kan..

Bayangkan kuar hospital and masuk hospital lain angkut anak2 sekali.. dah berumahtangga di hospital anak beranak.

OK apa yang saya nak cerita tentang virus denggi ni sebenarnya sangat bahaya sebab ianya boleh trigger out penyakit2 yang ada didlm badan kita.

Macam my other half yang sudah sedia as "Hepatitis B Carrier".. means after 3 jab utk imun badan hepatitis pun mcm tiada apa ya.. sebabkan ianya carrier iaitu sebagai agen pembawa.. Thats why me and anak2 also semua kena cocok hepatitis B ni.




After a week my other half kena masuk ward tu, suddenly mata dia turn out kuning.. seriusly kuning sekuningnya.. and bila Doktor buat diognos thru blood sah yang kuman Hepatitis B tu dah aktif. Selama ni dia hanya pembawa means kuman tu tak aktif but bila kena denggi terus trigger out.

tanda-tanda hati kita tidak sihat

Dan berkampunglah pula my other half sebulan mcm tu didlam hospital. At that time apa ubat yang saya tidak cuba??? Dari Lingzhi (cendawan) ke ubat yang mengandungi milk thistle juga mcm2lah.. LIke people said " bila sakit kos rawatan sudah tidak menjadi penghalang" kita senantiasa mencuba dan terus mencuba utk terus sihat bukan.


At that time saya sekeluarga belum berkenal mesra dengan Shaklee.. sebab didalam supplemen shaklee adanya produk yang dinamakan DTX Complex yang sangat sesuai utk hati.






Kos utk perubatan hati amatlah mahal ya, semasa di hospital swasta harga sebotol yang hanyalah boleh bertahan utk sebulan is about 300-400 begitulah. Alhamdulillah, bila saya mencuba merawat my other half at that time ke Hospital Selayang dan diberitahu bahwasanya Hospital Selayang adalah specialist didalam bidang hati ini dan yang lebih menggembirakan ialah kos rawatan utk pesakit hati adalah percuma. Mungkin ramai yang tidak mengetahuinya. 

Kesan jangka panjang utk makan ubat hospital ialah buah pinggang dan jantung.. ini sesiapa pun tahu bukan. Jadi disamping makan ubat hospital saya berusaha juga utk tidak ada kebergantungan kepada "drugs".. Alhamdulillah tahun ini doktor diagnos yang hampir tiada kuman2 lagi yang ada didalam hati my other half.

Selepas berhenti makan ubat-ubatan dari hospital, saya cuba konsisten pula supaya hati menjadi lebih sihat dan terjaga dengan memberi DTX complex kepadanya.

Kita hanya berusaha untuk lebih sihat dah selebihnya hanya Allah yang menentukannya.


Mamabeauty
 



No comments:

Post a Comment