Wednesday 4 February 2015

Cerita Saya - Seorang Slip Disc - Semasa Kejadian - Keluarga

Saya sebenarnya tidak tahu apakah punca sebenar ataupun kronologi kejadian jika terdapat saya cedera parah ataupun terjatuh yang teruk-teruk yang menyebabkan saya terkena slip disc.

Pada tahun 2008 semasa mendaki Gunung Kinabalu saya ada terjatuh semasa turun dari puncak ke Laban Rata. Tidaklah parah sangat or maybe just a mild guling2 a few steps sebab permukaan jalan yang licin.

Tetapi kejadian yang paling terasa ialah saya terbabas semasa memandu didalam keadaan hujan renyai2 di Bukit Damansara. Alhamdulillah tiada kecederaan yang berat sampai masuk hospital, tetapi bahu kanan saya telah terlanggar pintu kereta. 

Selepas kejadian terbabas tu a week macam tu saya macam terasa sengal2 bahu kanan dan a few days after that saya rasa macam tangan kanan tidak berfungsi. Tidak berfungsi bermaksud semacam tangan paralysed giteww..ada tangan tetapi tidak boleh guna waima memegang penyapu pun jari2 saya tidak boleh menggenggam.

Semakin hari semakin sakit sampai bengkak bahu dan saya tidak menunggu lama utk pergi berjumpa specialist di Pakar Perubatan Damansara. 

Bila keputusan MRI keluar Dr sahkan saya "Slip Disc" di C3, C4, C5 dan C6. Dr. Malik iaitu Dr saya di DSC juga tidak dapat memberitahu punca2 saya terkena slip disc. Mungkin kecederaan lama katanya ataupun kemungkinan kecederaan baru yang membuatkan tulang saya mencucuk nerve.



ini contoh kepada sesiapa yang tidak tahu tulang mana ya

saya slip disc di tulang tengkuk ya so affected tangan

nampak tak relatednya bila slip disc di C area and affected nya ialah tangan???

Okes semasa sesi with Dr. Malik ini saya juga ada bertanyakan a few cara utk penyembuhan or maybe kurangkan kesakitan. Sakit slip disc ini adalah sakit yang saya sendiri tidak dapat gambarkan ya. Paling ketara nak tidur pun sakit.. *sobs sobs*.. ini yang paling mengganggu saya. 

Dr suggest utk Fisioterapi dahulu. dimana setiap kali fisioterapi bayarannya ialah dalam RM120 dan paling minima ialah 10 sesi. Kira sendiri ya pada yang tidak ada insurance cover tu. Ohh ini belum termasuk dengan ubat ubatan yang super mahal dalam a few hundreds jugak utk makan sebulan.

Dr. juga ada memberikan buah fikiran tentang pembedahan. Katanya tidaklah terlalu teruk kecederaan saya ini TETAPI ianya tiada ubat utk sembuh.. *double sobs sobs*.. dan peluang utk pulih hanyalah 50/50 selepas pembedahan.

Terasa gelap gulita juga bila mendengar kata2 Dr. Malik masa itu... What concerned me is "Macam mana nak buat kerja rumah?????"

Being mom, wife dan bekerjaya memanglah terfikir benda2 macam ni tidak boleh lari kans..

So all is it was like a disaster to me and my family members.. Semua kena berubah 180% gitulah..

Dari segi kerja rumah saya tidak boleh buat dah means angkat2 barang, mengemas umah, sapu2 sampah waima nak memasak pun saya tidak berdaya.. Memang rasa helpless disini tetapi ALHAMDULILLAH.. my other half banyak tolong plus anak2 also.

Mungkin ini juga petanda Allah nak saya berehat.. you know being mommy yang tidak pernah kenal erti rehat.. So bila kejadian ini berlaku one of the hikmah yang saya fikir.. "Allah tarik nikmat tangan ni supaya dia suh aku rehat n fikir tentang diriku jua".. memang bukan mudah utk menerima dan melihat sesuatu kejadian itu ada hikmahnya.. tetapi saya redha..

Allah.. terasa kerdil diri ni....

Masa ini jugalah saya start ambil helper utk mengemas rumah iaitu setiap hari Sabtu helper akan datang kemaslah a whole house utk satu minggu punya. Just lipat baju segala dah diagih2kan tugas pada anak2. Suami pula ambil alih tugas basuh baju setiap hari dan sidai. Alhamdulillah disitu anak2 pun dah meningkat dewasa so dah boleh diharap sgt2 membantu.

Ohh my sex life pun berubah didalam kadar 90% gitu.. no more sex ganas muahahahhah *pekop mulut*.. sebab part of my body is not willing to accept it anymore yach.. kena berlemah lembut giteww.. Saya juga terpaksa menukar tilam baru utk keselesaaan tempat tidur plus bantal yang khas utk diri saya juga.

jika tidur bantal yang tidak selesa saya akan sakit sepanjang hari
Saya juga kengkadang bila sakit, perlu memakai ini dirumah ya.

dah macam Robocop

Dan dan yang paling tidak best ialah kesan ubat steroid yang sama makan adalah menyebabkan saya tidak dapat mengawal berat badan.. *nanges disini*.. Nak sihat jadi terpaksalah makan juga ubat tahan sakit, pergi fisioterapi.

adoii dah banyak bercerita.. kita sambung ya cerita apa yang affected tentang kerjaya pula..

Mamabeauty

4 comments:

  1. 90% berubah yer, banyak tu nak ejas *nanges berjemaah*

    ReplyDelete
  2. kakakaka takpe lelama catch up ler

    ReplyDelete
  3. kak.. sbnarnya sy dh dtg komen entri ni sblum ni..punyalah pnjang lebar lya taip..skali nk publish.. internet lak wak hal..gerammm sgt arituh.. huhu...


    bila dh sakit mcm ni.. pasangan paling penting..kena memahami juga keadaan kita bila berlaku perubahan dlm kdupan hbungan suamisteri tu

    ReplyDelete
  4. hehe biasalah Liya..

    aah betul tu macam Liya pun sure your other half sgt2 membantu dan memahami kan..

    ReplyDelete