Wednesday 11 February 2015

Awak Bukan Doktor

Ini adalah cabaran-cabaran yang mesti dilalui bila bergelar Shaklee Distributor. 

Memang lumrah bila pelanggan tidak mempercayai apa yang kita beritahu tentang kepentingan sesuatu supplemen. Tiada certificate DOKTOR mungkin.

Tidak semua distributor itu tiada ilmu ya. Yang pasti Shaklee mempunyai kelas2 nutrisi yang diajar oleh para pakar nutrisi kami untuk semua ahli yang berdaftar. Kami juga ada buku nutrisi utk dirujuk plus bebila masa boleh berhubung dengan para2 nutrisi yang bertauliah ini.

Terbaru, shaklee juga ada membuat TTT iaitu Train the Trainer sebuah bengkel utk Coordinator effektif keatas untuk lebih mendalami tentang supplemen2 dan cara untuk konsultasi dengan para pelanggan.

Tiada istilah membabi buta untuk kita suggest sesuatu supplemen itu kepada pelanggan. Kami juga mempunyai group support yang tidak berbelah bahagi tentang supplemen ini.

Mungkin dugaan untuk saya..

Jika kita mahu berjaya mesti kena belajar bukan??? 

Tiada istilah "terhenti disini" buat saya kerana dugaan dan rintangan didalam berbusiness juga mematangkan saya.

Sometimes tindakan sambil lewa mereka, tidak mahu mendengar penjelasan kita tentang pentingnya sesuatu supplemen itu amatlah saya kesali mengandaikan kita sengaja ingin jual barang..

Well bukan salah saya sebab "saya bukan doktor" bak kata awak.. Saya adalah Supplemen Consultant


Senyum dan teruskan perjalanan saya..


Mamabeauty


2 comments:

  1. Salam singgah!

    Adat orang berniaga, harus bermulut manis sungguhpun sakit telinga dan hati melihat pada response kadang-kala. Sebab itulah saya ni tak berniaga apa-apa, tak reti nak terima je apa kata orang :) Moga terus maju melangkah walaupun banyak cabarannya ya!

    ReplyDelete
  2. hehe memang beginilah adat berniaga kans mommy dear.. insyaAllah semoga saya lebih kuat..

    ReplyDelete