Monday 19 January 2015

Kelab 5am apa kelebihannya????

Nampaknya siri akhir tu nenantilah saya sambung ya hehehe.. 


Okays.. harini saya nak cerita tentang Kelab 5 am.. Dedulu teringat saya back to tahun 2002 zaman2 blog ni tengah famous giteww.. saya selalu baca satu blogger ni consider Mak Ciklah.. she's always lah bangun awal dan memasak diawal pagi utk anak bujangnya yang ada dirumah.. means anak2 yang dah tak duduk nursery.. so masaklah kan options yang ada.

At that time anak2 saya kecik2 lagi dalam 2-3 tahun gitu.. so motifff sgt nak bgn awal buat bekfast kans.. 

Masa tu sebenarnya saya tak terfikir sangat2 yang banyaknya manfaat kelab 5am ni selain dari memasak dan siapkan urusan utk keluarga.

Sekarang ni bila anak2 saya sendiri sudah membesar dan tidak lagi tinggal di nursery dan bila habis sekolah duduk dirumah.. Automatik gitu saya pun bangun awal siapkan bekalan utk diorng.. Mungkin naluri seorang ibu begitu.. Mana mungkin beliau akan tinggalkan anak2 tanpa makanan ye dok???

Now i know..

Lagi satu kenapa Kelab 5am ni sangat berguna ialah selain daripada urusan keluarga kita dapat siapkan, urusan diri kita sendiri dengan Allah jua dapat kita sempurnakan. 

JIka kita lihat orang2 yang berjaya juga bangun seawal pagi utk memulakan rutin harian mereka.. KIta apatah lagi????

Dengan business online yang sedia ada lagilah memudahkan saya utk melihat prestasi anak2 buah thru online.. Disinilah kita letakkan time management diantara kerjaya dan juga keluarga. 



Jujurnya dedulu bangun sekadar bangun jelah.. mana ada nak tahajud bagai or lebihkan zikir kans.. Kini tidak lagi... Alhamdulillah.. saya bersyukur walaupun umur meningkat di ambang 40an baru diberi hidayah utk lebih dekat padanya.. 

Sometimes bila kita fikirkan, "Nikmat apakah lagi yang mahu kita dustakan??".. semunya sudah kita kecapi tetapi kita masih lagi ditakuk lama.. means tiada perubahan langsung kehidupan kita waima peningkatan dari segi rahoni dan fizikal kita denganNYA..

Saya tidak cakap saya hebat dan sudah sempurna, tetapi inysaAllah dengan izinya saya cuba utk ISTIQAMAH utk berubah ke arah kebaikan..

Biarlah sedikit tetapi BERTERUSAN..

Mamabeauty


2 comments:

  1. setuju tu kak.. lya pon tiap2 hari bngun kul 5.15am... bersiap utk kewajipan sbg hamba Allah & sediakan makanan/bekal untuk anak.. bangun awal pagi juga badan rsa lebih bertenaga & tak terkejar.. lya pon cuba yang terbaik & terus istiqamah

    ReplyDelete
  2. betul tu kan dear.. kita cuba sikit2 dan istiqamah insyaa Allah banyak kelebihannya

    ReplyDelete