Wednesday 21 January 2015

Kucing dan Saya

Semalam ada my schoolmate yang update status about kucing mendatang yang selalulah datang ke rumah bersama anak2 kucing katanya..

Well tiada jodoh katanya utk membela kucing lagi.. 

Saya memang pencinta kucing walaupun sebelum ni tak pernah pun bela.. My first pet ialah Arnab back on 2002.. itu pun saya adopted dari kawan yang terjumpa arnab yang cedera parah dikawasan kondo beliau.

Kami bela sehingga besar dan montel walaupun masa tu duduk di rumah sarang burung jer means terhad dan terbatas sangat pergerakan Arnab yang diberi nama Shiro.

Back on 2005, bila kami berpindah ke Subang Bestari.. kami bawa bersama Shiro.. teruja sudah semestinya kerana dok memikirkan Shiro akan berlari2 nanti didepan rumah hahaha *angan2 kemain kans*..

Kami tiada gambar kenanangan dengan SHiro.. mungkin di blog lama saya pernah cerita tentang Shiro ni..

Tetapi apakan daya, malam pertama Shiro disana dia meninggal bila digigit sesuatu di dalam kandangnya.. sob sob sob.. after that incident saya tak pernah bela apa2 pets pun.

Sehinggalah suatu hari ada seekor kucing yang amatlah menyedihkan dok mengiau depan pagar.. Setiap hari datang minta makanan. Hati tisu saya memanglah kesian kan.. apalah sangat nak bagi makan seekor kucing..

Hatchi my first ever cats



Hatchi ni baik sgt2lah.. n perangai sebijik macam kucing dalam tv tu hehe Garfield.. boleh kata a few years tu memang Hatchi ni jelah yang ada pun..



After 1 week.. batch ni yg masih bersama sehingga sekarang ialah Flora
First time mengandung dan bersalin 


Back in 2008 macam tu Hatchi menghilang tetiba.. entah kemana sekejap datang dan sekejap hilang.. lama2 terus tak ada dah..

Anak2 Shiro ialah Flora, Hatchiko, Guaci..

Yang Hatchi patah kaki dan hilang, Guaci juga sama hilang entah kemana after dah besar.. so yang masih teruskan legasi ialah FLORA


Guaci
guaci
Kaki Hatchiko patah kena langgar motor saya rasa tetapi dr cakap mungkin jatuh ditempat tinggi
Guaci
Guaci dan Hatchiko semasa balik kampung haha.. sebab kesian kaki patah so bawak balik bersama
Flora dan Guaci
Guaci


Hanya Flora dan anak2nya sekarang yang ada dirumah.. DO dan Messi.. dan baru 3 minggu lepas Flora ada new Batch iaitu Dal Bong, Dal Po dan Jackson hahaha..

FLora dan anak2nya DO, Messi

FLora, Messi dan DO

DO

 Ini pula kucing yang anak saya Batrisya jumpa semasa balik dari sekolah, Kristal namanya.. setakat sebulan bersama lepas tu hilang entah kemana ..


Kristal

Kristal



comel kan geram





DO

Dal PO dan Jackson

Dal BOng
So pendek kata tak pernah sunyilah rumah saya dengan anak2 angkat yang meriah ni. Walaupun balik kerja penat dan terbau taik coz sometimes ada yang berak merata2.. still juga saya jaga.. entah terasa diri ini macam ada tarikan kucing gitu..

If pegi makan mana2 ada kucing pun always kucing buat muka yang paling comel utk minta makanan..

Untuk penjagaan mereka2 ini saya just mandikan seminggu sekali, if sakit bawa pegi jumpa doktor haiwan gitulah.. idokler sampai grooming bagai.. dan berikan makanan insyaAllah semampu yang boleh..

Love them all

Mamabeauty

2 comments:

  1. lya pon bela kucing..2-3 ekor jugak..
    mmg x pernah putus kucing2 kat rumah ni..
    geram sgt tgk kucing2 smua..
    kalo ada kucing y mati,..sedih nya hanya tuhan y tahu.

    ReplyDelete
  2. yer kan.. kita ni if attached sgt with pets gitulah sure sedih sgt2 if hilang or mati

    ReplyDelete