Tuesday 3 June 2014

Hujan Emas Di Negeri Orang.. Hujan Batu Di Negara Sendiri

Bila cuti sekolah anak2 terperuk duduk dirumah.. jika dulu saya tidak pun berkesempatan nak melawat negara orang waima ke Kuala Lumpur pun tidak pernah mengikuti lawatan sekolah.. paling jauh rasanya saya ke Ipoh..

Itu dulu zaman saya kecik2.. dari pengalaman hidup itulah saya memang berazam untuk melihat negara orang jika ada kesempatan.

Cuti yang lepas ini, berkesempata utk bawa anak-anak melihat cara hidup, kesusahan rakyat di Vietnam or Saigon semasa perang. Kesan peperangan sehingga sekarang masih terasa dan boleh dilihat ya.

Paling excited tentulah si tomel Balqis.. ini juga pengalaman pertama beliau menaiki erl.. seronok katanya naik keretapi mama.. how blessed to hear that.. sometimes tak perlu yang mahal2 untuk membuatkan mereka teruja.


Memang saya pentingkan kesihatan bila berjalan-jalan bersama keluarga terutamanya kesihatan anak-anak saya.

Saya memang membawa bekalan seperti Nutriferon, Vit c, VItalea, Omega , B complex dan Ostematrix.. Alhamdulillah sepanjang di sana walaupun cuaca yang panas kering dan hujan tidak menentu.. batuk n selsema cepat recover..




Pengalaman bawa anak2 melihat betapa "bersusah-susah dahulu dan barulah bersenang-senang kemudian"... dari melihat kesan peperangan di "War Museum", menyususi Sungai Mekong dan akhirnya ke Chu Chi Tunnel untuk merasai sendiri bagaimana susahnya tinggal bergelap didalam terowong yg amat sempit amatlah bernilai..

Kita yang sering terlalai pun masih boleh belajar.. bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang..

Mencari jalan
mamabeauty

No comments:

Post a Comment