Monday, 19 January 2015

Kelab 5am apa kelebihannya????

Nampaknya siri akhir tu nenantilah saya sambung ya hehehe.. 


Okays.. harini saya nak cerita tentang Kelab 5 am.. Dedulu teringat saya back to tahun 2002 zaman2 blog ni tengah famous giteww.. saya selalu baca satu blogger ni consider Mak Ciklah.. she's always lah bangun awal dan memasak diawal pagi utk anak bujangnya yang ada dirumah.. means anak2 yang dah tak duduk nursery.. so masaklah kan options yang ada.

At that time anak2 saya kecik2 lagi dalam 2-3 tahun gitu.. so motifff sgt nak bgn awal buat bekfast kans.. 

Masa tu sebenarnya saya tak terfikir sangat2 yang banyaknya manfaat kelab 5am ni selain dari memasak dan siapkan urusan utk keluarga.

Sekarang ni bila anak2 saya sendiri sudah membesar dan tidak lagi tinggal di nursery dan bila habis sekolah duduk dirumah.. Automatik gitu saya pun bangun awal siapkan bekalan utk diorng.. Mungkin naluri seorang ibu begitu.. Mana mungkin beliau akan tinggalkan anak2 tanpa makanan ye dok???

Now i know..

Lagi satu kenapa Kelab 5am ni sangat berguna ialah selain daripada urusan keluarga kita dapat siapkan, urusan diri kita sendiri dengan Allah jua dapat kita sempurnakan. 

JIka kita lihat orang2 yang berjaya juga bangun seawal pagi utk memulakan rutin harian mereka.. KIta apatah lagi????

Dengan business online yang sedia ada lagilah memudahkan saya utk melihat prestasi anak2 buah thru online.. Disinilah kita letakkan time management diantara kerjaya dan juga keluarga. 



Jujurnya dedulu bangun sekadar bangun jelah.. mana ada nak tahajud bagai or lebihkan zikir kans.. Kini tidak lagi... Alhamdulillah.. saya bersyukur walaupun umur meningkat di ambang 40an baru diberi hidayah utk lebih dekat padanya.. 

Sometimes bila kita fikirkan, "Nikmat apakah lagi yang mahu kita dustakan??".. semunya sudah kita kecapi tetapi kita masih lagi ditakuk lama.. means tiada perubahan langsung kehidupan kita waima peningkatan dari segi rahoni dan fizikal kita denganNYA..

Saya tidak cakap saya hebat dan sudah sempurna, tetapi inysaAllah dengan izinya saya cuba utk ISTIQAMAH utk berubah ke arah kebaikan..

Biarlah sedikit tetapi BERTERUSAN..

Mamabeauty


Kelab 5am apa kelebihannya????

Nampaknya siri akhir tu nenantilah saya sambung ya hehehe.. 


Okays.. harini saya nak cerita tentang Kelab 5 am.. Dedulu teringat saya back to tahun 2002 zaman2 blog ni tengah famous giteww.. saya selalu baca satu blogger ni consider Mak Ciklah.. she's always lah bangun awal dan memasak diawal pagi utk anak bujangnya yang ada dirumah.. means anak2 yang dah tak duduk nursery.. so masaklah kan options yang ada.

At that time anak2 saya kecik2 lagi dalam 2-3 tahun gitu.. so motifff sgt nak bgn awal buat bekfast kans.. 

Masa tu sebenarnya saya tak terfikir sangat2 yang banyaknya manfaat kelab 5am ni selain dari memasak dan siapkan urusan utk keluarga.

Sekarang ni bila anak2 saya sendiri sudah membesar dan tidak lagi tinggal di nursery dan bila habis sekolah duduk dirumah.. Automatik gitu saya pun bangun awal siapkan bekalan utk diorng.. Mungkin naluri seorang ibu begitu.. Mana mungkin beliau akan tinggalkan anak2 tanpa makanan ye dok???

Now i know..

Lagi satu kenapa Kelab 5am ni sangat berguna ialah selain daripada urusan keluarga kita dapat siapkan, urusan diri kita sendiri dengan Allah jua dapat kita sempurnakan. 

JIka kita lihat orang2 yang berjaya juga bangun seawal pagi utk memulakan rutin harian mereka.. KIta apatah lagi????

Dengan business online yang sedia ada lagilah memudahkan saya utk melihat prestasi anak2 buah thru online.. Disinilah kita letakkan time management diantara kerjaya dan juga keluarga. 



Jujurnya dedulu bangun sekadar bangun jelah.. mana ada nak tahajud bagai or lebihkan zikir kans.. Kini tidak lagi... Alhamdulillah.. saya bersyukur walaupun umur meningkat di ambang 40an baru diberi hidayah utk lebih dekat padanya.. 

Sometimes bila kita fikirkan, "Nikmat apakah lagi yang mahu kita dustakan??".. semunya sudah kita kecapi tetapi kita masih lagi ditakuk lama.. means tiada perubahan langsung kehidupan kita waima peningkatan dari segi rahoni dan fizikal kita denganNYA..

Saya tidak cakap saya hebat dan sudah sempurna, tetapi inysaAllah dengan izinya saya cuba utk ISTIQAMAH utk berubah ke arah kebaikan..

Biarlah sedikit tetapi BERTERUSAN..

Mamabeauty


Thursday, 15 January 2015

Misi Kemanusiaan - Back to School Part 2

Hujan semalaman membawa kepagi merisaukan kami semua.. Hujan lebat dan kadang2 berserta angin...
 
Esoknya pepagi dapat makan nasi kerabu home made hehe by Mak Hanim.. sebab misi ini bukanlah bersenang lenang jadinya menumpang kasih pada yang sudi giteww..

Sebelum memulakan perjalanan, atas inisiatif Abg Shamsul, beliau order dalam 3 kilo tepung yang dijadikan roti utk bekalan anak2 nanti sementera menunggu. Sedap roti2 home made ni..

roti inti kacang

inti kelapa

kismis

Dalam pukul 9.30am, kami semua menuju ke Kampung Chat di daerah Pasir Mas.. Memang penuh dugaan dan cabaran utk sampai kesana kerana kenderaan kami ini terhenti beberapa kali haha nasib tidak kena tolak beramai2.. :-)..

tgk steering pun cukup menggambarkan keretanya hehe

melalui tanah runtuh


Sampai lebih kurang pukul 11am dalam hujan yang agak lebat dan kami terus berikan dahulu roti utk diagihkan2 kepada anak2 bersama mineral water. Ini sahaja yang mampu kami sediakan.



sayu hati tengok bebudak ni dalam hujan2 berebutkan roti.. aduhaiii




Selepas selesai makan roti barulah kami mulakan tugas utk memberi baju sekolah dan juga peralatan sekolah yang telah didermakan oleh orang ramai..




All in hari kedua ni terasa amat berbaloi walaupun ada here and there budak yang tak dapat mcm kaki tak muat and baju tak ada size all in out of 10 seorang jer yg mcm tu.. JIka boleh memanglah sasaran kami ingin memberi kepada semua tetapi apakan daya, ini sahaja yang sekadar kami mampu bawa bersama utk mereka.. *sobs2*

Alhamdulillah...

Selepas selesai beri segala peralatan sekolah, kami bertolak utk memberi baki alat tulis utk kanak2 yang kami jumpa sepanjang jalan ke Salor, Kampung Betong juga di Pasir Mas lama..

jalan yang semasa datang runtuh sebelah kini tidak boleh dilalui utk balik


betapa girangnya kanak2 ini mendapat alat tulis..

persekitaran kampung betong


tidak terungkap kata2..

bagaimana mereka memulakan hidup????




Misi ini memang memberi seribu makna kepada saya, insyaAllah saya sambung ke bahagian akhir ya..

Mata masuk habuk kembali lihat gambar2 ini..

mamabeauty

Misi Kemanusiaan - Back to School Part 2

Hujan semalaman membawa kepagi merisaukan kami semua.. Hujan lebat dan kadang2 berserta angin...
 
Esoknya pepagi dapat makan nasi kerabu home made hehe by Mak Hanim.. sebab misi ini bukanlah bersenang lenang jadinya menumpang kasih pada yang sudi giteww..

Sebelum memulakan perjalanan, atas inisiatif Abg Shamsul, beliau order dalam 3 kilo tepung yang dijadikan roti utk bekalan anak2 nanti sementera menunggu. Sedap roti2 home made ni..

roti inti kacang

inti kelapa

kismis

Dalam pukul 9.30am, kami semua menuju ke Kampung Chat di daerah Pasir Mas.. Memang penuh dugaan dan cabaran utk sampai kesana kerana kenderaan kami ini terhenti beberapa kali haha nasib tidak kena tolak beramai2.. :-)..

tgk steering pun cukup menggambarkan keretanya hehe

melalui tanah runtuh


Sampai lebih kurang pukul 11am dalam hujan yang agak lebat dan kami terus berikan dahulu roti utk diagihkan2 kepada anak2 bersama mineral water. Ini sahaja yang mampu kami sediakan.



sayu hati tengok bebudak ni dalam hujan2 berebutkan roti.. aduhaiii




Selepas selesai makan roti barulah kami mulakan tugas utk memberi baju sekolah dan juga peralatan sekolah yang telah didermakan oleh orang ramai..




All in hari kedua ni terasa amat berbaloi walaupun ada here and there budak yang tak dapat mcm kaki tak muat and baju tak ada size all in out of 10 seorang jer yg mcm tu.. JIka boleh memanglah sasaran kami ingin memberi kepada semua tetapi apakan daya, ini sahaja yang sekadar kami mampu bawa bersama utk mereka.. *sobs2*

Alhamdulillah...

Selepas selesai beri segala peralatan sekolah, kami bertolak utk memberi baki alat tulis utk kanak2 yang kami jumpa sepanjang jalan ke Salor, Kampung Betong juga di Pasir Mas lama..

jalan yang semasa datang runtuh sebelah kini tidak boleh dilalui utk balik


betapa girangnya kanak2 ini mendapat alat tulis..

persekitaran kampung betong


tidak terungkap kata2..

bagaimana mereka memulakan hidup????




Misi ini memang memberi seribu makna kepada saya, insyaAllah saya sambung ke bahagian akhir ya..

Mata masuk habuk kembali lihat gambar2 ini..

mamabeauty