Thursday, 15 January 2015

Misi Kemanusiaan - Back to School Part 2

Hujan semalaman membawa kepagi merisaukan kami semua.. Hujan lebat dan kadang2 berserta angin...
 
Esoknya pepagi dapat makan nasi kerabu home made hehe by Mak Hanim.. sebab misi ini bukanlah bersenang lenang jadinya menumpang kasih pada yang sudi giteww..

Sebelum memulakan perjalanan, atas inisiatif Abg Shamsul, beliau order dalam 3 kilo tepung yang dijadikan roti utk bekalan anak2 nanti sementera menunggu. Sedap roti2 home made ni..

roti inti kacang

inti kelapa

kismis

Dalam pukul 9.30am, kami semua menuju ke Kampung Chat di daerah Pasir Mas.. Memang penuh dugaan dan cabaran utk sampai kesana kerana kenderaan kami ini terhenti beberapa kali haha nasib tidak kena tolak beramai2.. :-)..

tgk steering pun cukup menggambarkan keretanya hehe

melalui tanah runtuh


Sampai lebih kurang pukul 11am dalam hujan yang agak lebat dan kami terus berikan dahulu roti utk diagihkan2 kepada anak2 bersama mineral water. Ini sahaja yang mampu kami sediakan.



sayu hati tengok bebudak ni dalam hujan2 berebutkan roti.. aduhaiii




Selepas selesai makan roti barulah kami mulakan tugas utk memberi baju sekolah dan juga peralatan sekolah yang telah didermakan oleh orang ramai..




All in hari kedua ni terasa amat berbaloi walaupun ada here and there budak yang tak dapat mcm kaki tak muat and baju tak ada size all in out of 10 seorang jer yg mcm tu.. JIka boleh memanglah sasaran kami ingin memberi kepada semua tetapi apakan daya, ini sahaja yang sekadar kami mampu bawa bersama utk mereka.. *sobs2*

Alhamdulillah...

Selepas selesai beri segala peralatan sekolah, kami bertolak utk memberi baki alat tulis utk kanak2 yang kami jumpa sepanjang jalan ke Salor, Kampung Betong juga di Pasir Mas lama..

jalan yang semasa datang runtuh sebelah kini tidak boleh dilalui utk balik


betapa girangnya kanak2 ini mendapat alat tulis..

persekitaran kampung betong


tidak terungkap kata2..

bagaimana mereka memulakan hidup????




Misi ini memang memberi seribu makna kepada saya, insyaAllah saya sambung ke bahagian akhir ya..

Mata masuk habuk kembali lihat gambar2 ini..

mamabeauty

Misi Kemanusiaan - Back to School Part 2

Hujan semalaman membawa kepagi merisaukan kami semua.. Hujan lebat dan kadang2 berserta angin...
 
Esoknya pepagi dapat makan nasi kerabu home made hehe by Mak Hanim.. sebab misi ini bukanlah bersenang lenang jadinya menumpang kasih pada yang sudi giteww..

Sebelum memulakan perjalanan, atas inisiatif Abg Shamsul, beliau order dalam 3 kilo tepung yang dijadikan roti utk bekalan anak2 nanti sementera menunggu. Sedap roti2 home made ni..

roti inti kacang

inti kelapa

kismis

Dalam pukul 9.30am, kami semua menuju ke Kampung Chat di daerah Pasir Mas.. Memang penuh dugaan dan cabaran utk sampai kesana kerana kenderaan kami ini terhenti beberapa kali haha nasib tidak kena tolak beramai2.. :-)..

tgk steering pun cukup menggambarkan keretanya hehe

melalui tanah runtuh


Sampai lebih kurang pukul 11am dalam hujan yang agak lebat dan kami terus berikan dahulu roti utk diagihkan2 kepada anak2 bersama mineral water. Ini sahaja yang mampu kami sediakan.



sayu hati tengok bebudak ni dalam hujan2 berebutkan roti.. aduhaiii




Selepas selesai makan roti barulah kami mulakan tugas utk memberi baju sekolah dan juga peralatan sekolah yang telah didermakan oleh orang ramai..




All in hari kedua ni terasa amat berbaloi walaupun ada here and there budak yang tak dapat mcm kaki tak muat and baju tak ada size all in out of 10 seorang jer yg mcm tu.. JIka boleh memanglah sasaran kami ingin memberi kepada semua tetapi apakan daya, ini sahaja yang sekadar kami mampu bawa bersama utk mereka.. *sobs2*

Alhamdulillah...

Selepas selesai beri segala peralatan sekolah, kami bertolak utk memberi baki alat tulis utk kanak2 yang kami jumpa sepanjang jalan ke Salor, Kampung Betong juga di Pasir Mas lama..

jalan yang semasa datang runtuh sebelah kini tidak boleh dilalui utk balik


betapa girangnya kanak2 ini mendapat alat tulis..

persekitaran kampung betong


tidak terungkap kata2..

bagaimana mereka memulakan hidup????




Misi ini memang memberi seribu makna kepada saya, insyaAllah saya sambung ke bahagian akhir ya..

Mata masuk habuk kembali lihat gambar2 ini..

mamabeauty

Tuesday, 13 January 2015

Misi Kemanusiaan - Back To School Part 1

Kisah saya menyertai misi kemanusiaan back to school ke Pantai Timur ini secara tiba-tiba sahaja... tiada didalam agenda sebab sudahlah last minit hendak buka sekolah and its just take within a few days sebelum berangkat utk confirm samada pegi ke idok..

Sebelum2 ini hanyalah bergerak dibelakang tabir dan tidak terfikir pun utk turun kerana takut susahkan orang sekeliling pula jika saya yang nak kena direscue.. hahahaha.. ini lawak ya.. 

Tetapi saya ambil kesempatan, ruang dan masa kelapangan plus kondisi kesihatan sendiri yang buat masa sekarang in shaa Allah sudah beransur baik.. jadi apalah salahnya kan untuk luangkan masa bagi membantu mereka2 yang kurang bernasib baik yang ditimpa bencana disana.

Terima kasih diucapkan pada sahabat saya Hanim Jamel yang memberi kesempatan dan Alhamdulillah bersama saya juga terbinanya ukhwah in shaa Allah dengan teman2 lain yg turut sama berkesempatan utk bantu iaitu Abg Shamsul, Noorly dan juga Asma.

Alhamdulillah juga urusan misi ini mendapat ramai sumbangan dari segala genap lapisan kawan2, ngo2  esp dari pihak Hanim Jamel, saya sebagai pengantara utk merialisasikan barang2 sekolah ini sampai ke sasaran sahaja

Juga dipermudahkan urusan kami dengan tajaan penerbangan dari pihak Air Asia dari KLIA2 ke Kota Bharu.. syukur sgt2 dipermudahkan segala urusan kami.

Lets enjoy the pictures ya..



kesemua sebanyak 15 kotak plus ada 3 beg utk misi back to school ini

di KLIA2

Hanim dan Asma sempat bergambar bersama staff AA

Abg Shamsul with pramugara AA

Kami selamat tiba di Kota Bharu dalam pukul 4.30pm mcm tu dan disana kami menerima bantuan dari Pasukan Generasi Angkatan beliau pula utk pengangkutan.

Alhamdulillah in Day 1, all in semua barang2 telah selamat tiba dan kami sempat shop2 a few things utk packing dimalamnya..

See in next entry for Day 2..

Mamabeauty